Sähkökoneet ja laitteet

Sähkökoneiden ja laitteiden korjaamisessa tarvitaan kokemusta. Alla on kuvattu tarkemmin, millaista kunnossapitoa nämä kohteet sisältävät.

Moottorit ja generaattorit

AC, vaihtovirtamoottori

Oikosulkukoneen huolto on moottorityypeistä nopein suorittaa. Jos kone on likainen päältä, huolto aloitetaan pesulla. Sähkömoottorista poistetaan akselilta kaikki kytkimet ja hihnapyörät ennen purun aloittamista.
Perushuollon sisältö: moottorin purku ja kokoaminen, laakerien vaihto ja rasvaus, osien puhdistus ja tarkastus sekä koeajo mittauksineen. 

DC, tasavirtamoottori

AC-moottorin huoltotöiden lisäksi DC-moottorissa tehdään yleensä kollektorin sorvaus, uusintauritus ja tarvittaessa hiilien uusinta. Pienempien koneiden kollektorit saadaan sorvattua samana päivänä.

Suurnopeus ja karamoottori

Valmistajasta riippumaton huolto mm. HSD, Homaq, Giordano Colombo ja Ibag. Karamoottorit ovat usein monimutkaisia rakenteeltaan ja vaativia huollettavia. Niihin tarvitaan erikoistyökaluja, jotka useimmiten valmistetaan itse.

Servomoottori

Korjaamme ja huollamme mm. Fanuc, ABB, Siemens, Lenze, Mitsubishi. Servomoottoreiden huolto on vaativaa servotekniikan ja lisävarusteiden takia.

EX-moottori

Ex moottorin korjauksissa noudatetaan valmistajan antamia ohjeita tai Suomessa noudatettavaa standardia. Sertifikaatti on myönnetty korjaamollemme seuraaville EX-moottoreille: Siemens/Loher, VEM, Cemp.

Kuivaamomoottori

Jos moottori on korjauskelvoton, LSK-varastostamme löytyy Suomen laajin valikoima uusia kuivaamomoottoreita.

Muuttaja, liukurengaskone ja sähkökäynnistinhuolto

Huoltoon kuuluu moottorin huollon lisäksi liukurengaspaketin tarkastus/koneistus. Koneistusaika riippuu siitä, missä kunnossaliukurengas on. Tarvittaessa tehdään liitosjohtojen uusintajuotokset sekä vaihdetaan hiiliharjat ja hiilenpitimet.

Taajuusmuuttajakäyttö

Suurempiin moottorikokoihin (>22 kW) suositellaan eristettyä laakeria. Pienillä kierroksilla tai katkonaisessa ajossa saatetaan tarvita lisätuuletinta.

Vaihdemoottori, tärymoottori ja painokoneen moottori

Flender, TVT, Bauer, KEB ja MOTOX-N: nämä valmistajat luottavat korjaamomme laatuun. Moottorivaihdot lisäpalveluna ja konepajalla tehtävät kunnostukset tehdään tarkastuksen jälkeen asiakkaan toiveiden mukaisesti. 

Sähkökoneen lisätyöt

Yleisimmät lisätyöt ovat laakerisovitteiden korjaus kuten akselin koneistus laakerin kohdalta, laakeripesän holkitus sekä laakerikilpien ja tassujen korjaushitsaukset.

Muut sähkölaitteet ja koneet

Muuntaja, magneettikela ja vaihteisto

Korjauksen suosittelemme tehtäväksi hyvin varustetussa korjaamossamme hallituissa olosuhteissa. Teemme myös muutostyöt ja varaosahankinnat, jos omasta varastostamme ei niitä löydy.
Vaihteistojen vaihdot ja konepajalla tehtävät kunnostukset tehdään aina asiakkaan toiveiden mukaan.

Käämintä, varustelu ja muutostyö

Käämintä

Teemme käämitykset moottoreissa korjaamollamme runkokokoon 315 asti. Moottori on käämityksen jälkeen lähes uuden veroinen: siksi annamme kääminnöille vuoden takuun. DC-moottorin ankkuri ja kenttä, jarru, magneettikela, muuntaja ja suurtaajuuskuumennin kuuluvat myös käämintäpalveluihimme.

Varustelu

Yleisimpiä jälkikäteen lisättäviä varusteita ovat termistori, jarru, lisäpuhallin ja seisontalämmitys. PTC- ja NTC- termistorit ja PT-100 anturi suojaavat moottoria. Etenkin taajuusmuuttajakäytöissä moottorin terminen suojaus on tarpeellinen varotoimenpide ja joskus voi lisätuuletin olla tarpeen. Seisontalämmitys poistaa kondenssiveden ja laippamuutoksia tehdään esim. B3 --> B5.

Laakerimuutokset ja eristetyt laakerit

Esim. laakerin vaihtotyönä kartiolaakeri, painelaakeri, viistokuulalaakeri ja liukulaakerin koneistus. Taajuusmuuttajakäytöissä suurempiin moottorikokoihin suosittelemme eristettyjä laakereita.

Muutostyö

Esim. tiiveys- ja lämpöluokka, tropiikkisuojaus, taajuusmuuttajavarustus, laippamuutokset ja työstokoneiden ja koneyksiköiden saneeraus. Laippamuutoksista esimerkkinä B5  -->  B3.

Vaihteisto

Vaihteistoissa tehdään laakerimuutoksia, tiivistemuutoksia, asentomuutoksia ja öljynvaihtoja olosuhteiden muutosten takia. Yleisimmät työt ovat vaihteistojen vaihdot sekä konepajalla tehtävät kunnostustyöt.

Mittaus, testaus ja kuormitus

Koeajo tehdään kuormitus- ja pehmeäkäynnistyslaiteistolla. Koeajo kuormitettuna on luotettavampi kuin pelkkä tyhjäkäyntiajo.
Ex-moottoreille tehdään roottorin lukitusmittaus. 
Mittauspöytäkirja toimitetaan aina asiakkaalle. 

Korjausten yhteydessä tehdään sovitemittauksia, esimerkiksi laakerisovite, Ex-sovitteet ja kiertomännän sovitteet.